2024-03-29T14:28:47Z
https://jscw.icrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9796
مطالعات در دنیای رنگ
JSCW
2251-7278
2251-7278
1395
6
2
فهرست
2016
06
21
0
0
مطالعات در دنیای رنگ
JSCW
2251-7278
2251-7278
1395
6
2
مروری بر اثرات گروههای مختلف الکترونگیرنده مواد رنگزا بر روی ویژگیهای اپتیک و الکترونیک سلولهای خورشیدی
مژگان
حسین نژاد
کمال الدین
قرنجیگ
مواد رنگزا با قابلیت استفاده در سلولهای خورشیدی نیاز به یک و یا بیشتر استخلاف الکترونگیرنده دارند تا بتوانند بر روی ساختار اکسید فلزی جذب شوند. این اتصال سبب تزریق الکترون به ساختار اکسید فلزی شده که اولین مرحله در فرآیند تولید جریان الکتریکی در سلول خورشیدی است. برای طراحی یک مولکول با بازده تبدیل بالا، آگاهی کامل از طبیعت گروههای الکترونگیرنده دارای اهمیت بهسزایی است. اسید کربوکسیلیک و سیانو آکریلیک اسید دو استخلاف الکترونگیرنده مرسوم در مواد رنگزا با قابلیت استفاده در سلول خورشیدی هستند. اما در سالهای اخیر گروههای الکترونگیرنده جدیدی معرفی شدهاند که سبب ایجاد تنوع در تهیه مواد رنگزای مناسب برای سلولهای خورشیدی شدهاند که اثرات جالبی در فصل مشترک ماده رنگزا و اکسید فلزی ایجاد میکنند. این مقاله بر روی ابعاد ساختاری و خواص کاربردی گروههای الکترونگیرنده مختلف مانند برونیک اسید، فسفونیک اسید، هیدروکسی، رودانین و غیره متمرکز شده است. ما پیشبینی میکنیم که درک بیشتر عملکرد گروههای الکترونگیرنده بر روی سطوح اکسید فلزی مانند دیاکسید تیتانیم نه تنها سبب پیشرفت سلولهای خورشیدی حساسشده به مواد رنگزا میگردد بلکه بر گسترش تمام فناوریهای تکلایه مونتاژ شونده موثر است.
سلول خورشیدی حساسشده به مواد رنگزا
گروههای الکترونگیرنده
تزریق الکترون
جذب
مواد رنگزا
2016
06
21
3
18
https://jscw.icrc.ac.ir/article_76413_c102f813105b06ada36b092131a56b0d.pdf
مطالعات در دنیای رنگ
JSCW
2251-7278
2251-7278
1395
6
2
مروری بر غشا الیاف توخالی و کاربرد آنها در حذف مواد رنگزا از پساب رنگرزی
فاطمه
کوهستانی
مهدی
نوری
با پیشرفت فناوریهای مختلف، پساب حاصل از فرآیندهای صنعتی تهدیدی جدی برای محیطزیست به شمار میرود. به دلیل خطرات زیستمحیطی پساب مواد رنگزا، بررسی روشهای چون جداسازی غشایی اهمیت ویژه ای دارد. امروزه فناوری غشایی به دلیل برخورداری از مزایای بسیاری مورد توجه میباشد. از آنجا که یکی ازمهمترین کاربردهای غشا در زمینهی فلیتر کردن است. در نتیجه از غشا میتوان در تصفیهی پسابهای نساجی با استفاده از فرآیندهای فیلتریشدن (میکرو، اولترا و نانوفیلتریشدن) در زمینه حذف مواد رنگزا استفاده کرد. از بین غشاهای تولیدشده غشاهای الیاف توخالی به دلیل نسبت سطح به حجم زیاد در زمینهی فیلتریشدن، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. ازکاربردهای غشای الیاف توخالی میتوان به جداسازی مایعات وگازها،تصفیه پسابهای صنعتی و نساجی اشاره کرد. در این مقاله ابتدا به بررسی انواع غشا و روشهای تولید آن پرداخته، و سپس کاربرد آنها را در حذف مواد رنگزا از پساب نساجی مورد بررسی قرار میگیرد.
جداسازی غشایی
فیلتر کردن
غشا الیاف توخالی
تصفیه پساب مواد رنگزا
2016
06
21
19
42
https://jscw.icrc.ac.ir/article_76414_f05aa568a93c7105e84e59690fa807c6.pdf
مطالعات در دنیای رنگ
JSCW
2251-7278
2251-7278
1395
6
2
مروری بر مواد پوششدهنده (استحکامبخشهای سطحی) در حفاظت سنگهای تاریخی و فرهنگی
عاطفه
شکفته
حسین
احمدی
مهدی
یزدی
آثار سنگی و محوطههای سنگی با قدمت چند هزارساله از جمله میراث جهانی تخت جمشید، پاسارگاد و کنگاور همواره در معرض تخریب هستند و در صورت عدم رسیدگی علمی و سنجیده در اسرع وقت امکان از همپاشیدگی برخی از آنها محتمل است. یکی از شاخههای حفاظت آثار تاریخی که در راستای صیانت و حفظ آنها از طریق مداخله بسیار اهمیت دارد، استحکامبخشی است. استحکامبخشی توسط موادی که عموماً در صنعت به عنوان پوششدهنده شناخته شدهاند، سبب افزایش مقاومتهای مکانیکی سطحی میشود. درمانهای استحکامبخشی به دلیل عدم برگشتپذیری خود و احتمال ایجاد اثرات نامطلوب، از مخاطره آمیزترین اقدامات حفاظتی در حوزه آثار تاریخی هستند. بدین ترتیب، شناخت و انتخاب صحیح ماده در بقای عمر اثر بسیار اهمیت دارد، زیرا در صورت عدم شناخت ماده و اثرات جانبی آن، گاه ممکن است اثرات سوء آن بیش از مزایایش باشد. از این رو، با توجه به نقصان وجود اطلاعات کافی به زبان فارسی در زمینه انواع مواد مورد استفادهی حوزه حفاظت سنگ برای مرمتکنندگان آثار تاریخی و همچنین عدم دانش کافی در مورد سازوکار عمل استحکامبخشها و مزایا و معایب آنها، ضروری است تا موادی که در حال حاضر در زمینه استحکامبخشی سنگهای تاریخی مورد استفاده و مقبول هستند را از طرق مطالعات مروری، معرفی کرده و عملکرد و خصوصیات آنها شرح داده شوند تا بدین ترتیب این پژوهش در راهبرد اهداف حفاظتی در حوزه آثار تاریخی کمکرسان باشد. استحکامبخشها از لحاظ ماهیت شیمیایی به سه دسته آلی، معدنی و آلی- معدنی تقسیمبندی میشوند. استحکامبخشهای آلی عموماً برای تمامی سنگها با جنسیتهای مختلف کاربرد دارند اما استحکامبخشهای معدنی برای سنگها با خصوصیات مشخصی تجویز شدهاند.
حفاظت سنگ
مواد پوششدهنده
مواد استحکامبخش
استحکامبخشهای آلی
معدنی و آلی
معدنی
2016
06
21
43
64
https://jscw.icrc.ac.ir/article_76415_9f27138933896fe2f08b2f21ae10535b.pdf
مطالعات در دنیای رنگ
JSCW
2251-7278
2251-7278
1395
6
2
تونرهای پختشونده با پرتو فرابنفش: تولید و تشکیل فیلم در چاپ الکتروفوتوگرافی
فرزانه
عنابستانی
سعید
باستانی
مریم
عطایی فرد
تونر به مادهای گفته میشود که در دو حالت مایع و جامد (پودری) جهت ایجاد تصویر در الکتروفوتوگرافی، یونوگرافی و مگنتوگرافی مورد استفاده قرارمیگیرد. چاپ الکتروفوتوگرافی شامل هفت مرحله شارژ بارالکتریکی، آشکارسازی تصویر، ظهور، انتقال تونر، تمیزکردن، تخلیه بار الکتریکی و تشکیل فیلم است. از آنجایی که مرحله تشکیل فیلم، آخرین مرحله در چاپ الکتروفوتوگرافی میباشد، این مرحله خواص فیزیکی و کیفیت چشمی چاپ را مشخص میکند. در یک دسته بندی کلی میتوان این مرحله را به دو گروه تشکیل فیلم تماسی و تشکیل فیلم غیرتماسی تقسیم کرد. در تشکیل فیلم تماسی، انرژی مورد نظر جهت تثبیت تونر توسط فشار غلتکها و یک رسانای حرارتی فراهم میشود. درتشکیل فیلم غیرتماسی از روشهایی نظیر گرمای غیرتماسی، ذوب توسط بخار، تثبیت توسط فشار سرد و بطور عمده از روش گرمادهی توسط تابش که به تشکیل فیلم تابشی مرسوم است، استفاده میگردد. در فرآیند پخت تابشی فیلم اعمال شده در معرض تابش فرابنفش، نور مرئی یا باریکه الکترونی(EB) گرفته و بدین وسیله پلیمریزاسیون فوتوشیمیایی یا ایجاد اتصالات عرضی یک مونومر یا پلی الیگومر گردد. پس از تشکیل فیلم تابشی می توان به صورت جداگانه از پخت با تابش استفاده نمود که برای این سامانهها باید از تونر پختشونده با پرتو فرابنفش که حاوی حداقل یک رزین قابل پخت با پرتو فرابنفش و آغازگر نوری می باشد، استفاده نمود. این تونر را می توان به دو روش سنتی (فیزیکی) و یا روش شیمیایی تجمع امولسیونی تولید کرد. در چاپ الکتروفوتوگرافی، از تونرهای تابش پز جهت چاپ در بستهبندی مواد غذایی، لوازم آرایشی و پزشکی استفاده میگردد.
الکتروفوتوگرافی
تشکیل فیلم تابشی
تجمع امولسیونی
تونر پختشونده با پرتو فرابنفش
2016
06
21
65
76
https://jscw.icrc.ac.ir/article_76416_e47335872f509a996a899d50ecc31686.pdf
مطالعات در دنیای رنگ
JSCW
2251-7278
2251-7278
1395
6
2
مروری برکوپیگمانتاسـیون، انواع و عوامل موثر برآن
مرضیه
خطیب زاده
مرضیه
جعفرزاده
امروزه تقاضای زیادی برای ترکیبات رنگدهنده غذایی منتج از منابع طبیعی که بتواند به عنوان جایگزین ترکیبات رنگدهنده مصنوعی بکار رود، وجود دارد. ترکیباتی مثل آنتوســیانینها پتانسیل بالایی برای استفاده به عنوان ترکیبات رنگدهنده طبیعی نشان دادهاند که علاوه بر داشتن فامهای جذاب نارنجی، قرمز و بنفش، به دلیل حلالیت در آب، استـفادهی از آنها در سیستمهای خوراکی آبدار ممکن میشود. با این وجود عوامل مختلفـی روی فام و پایداری آنتوسیانینها اثر دارند که به همین دلیل مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. سازوکارهای مختلفی به منظور پایداری آنتوسیانینها بکار بردهشده اما مهــمترین آنها شامل کپـسولهکردن و کوپیگمانتاسیون میباشد. فرآیند کپسولهکردن علاوه بر نیاز به تجهیزات پیشرفته، درصد بالایی از ضایعات را در طی فرآیند تولید میکند. کوپیگمانتاسیون میتواند به عنوان یک روش موثر و با ارزش برای بهبود فام محصولات طبیعی غنی از آنتوسیانین تلقی شود. کوپیگمانتاسیون آنتوسیانین فامهای درخشانتر، قویتر و پایدارتری نسبت به آنتوسیانینهای طبیعی میدهد. لذا در این پژوهش به بررسی انواع واکنشهای کوپیگمانتاسیون و عوامل موثر برآن پرداخته میشود.
مواد رنگزای طبیعی
آنتوسیانین
کوپیگمانتاسیون
پایدارسازی
2016
06
21
77
87
https://jscw.icrc.ac.ir/article_76417_a79911675a82a0c15caed1a812ba3f95.pdf
مطالعات در دنیای رنگ
JSCW
2251-7278
2251-7278
1395
6
2
اهمیت رنگ در بازاریابی
سید رسول
مرتضوی فر
فرزام
فرزان
سیده سعیده
عالم طلب پشتیری
در بازارهای رقابتی، مصرفکننده جایگاه ویژهای دارد و در تصمیمگیری خرید مصرفکننده، رنگ محصول یکی از عوامل اصلی بسیار مؤثر در انتخاب محصول میباشد. بنابراین، بسیار مهم است که مدیران بازاریابی اهمیت رنگ در بازاریابی را درک کنند، زیرا رنگ نقش مهمی در شکلگیری ذهنیت افراد بازی میکند. در این راستا در پژوهش حاضر اهمیت رنگ در بازاریابی، به روش توصیفی-تحلیلی و با هدف ضرورت توجه به مقوله رنگ در بازاریابی بررسی میشود. در نهایت، نتایج نشان میدهد که رنگ جز عوامل اصلی است که درک مصرفکننده را تحت تأثیر قرار میدهد و درک مفهوم و تأثیر رنگها در رفتار مصرفکننده برای به دست آوردن بهترین پاسخ در بازاریابی و ایجاد کسب و کار موفق، گزینهای مناسب محسوب میشود.
رنگ
بازاریابی
مصرفکننده
کالا
2016
06
21
89
96
https://jscw.icrc.ac.ir/article_76418_170ffa0d2cd796546445eaa141bd8746.pdf
مطالعات در دنیای رنگ
JSCW
2251-7278
2251-7278
1395
6
2
واژهنامه
2016
06
21
97
98
https://jscw.icrc.ac.ir/article_78185_4519875cdf10d66af16d6ba3a65abecb.pdf