تاثیر روانشناختی طراحی احساس گرای نشانه های رنگی بسته بندی بر روی ترجیحات مصرف کنندگان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران، کد‌پستی: 8174673441 .

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران، کد ‌پستی: 8174673441.

3 استادیار، گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران، صندوق‌پستی: 8148633661.

10.30509/jscw.2024.167365.1203

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روانشناختی طراحی احساس‌گرای نشانه‌های رنگی در بسته‌بندی بر ترجیحات مصرف‌کنندگان‌ و عوامل موثر بر آن در دانشجویان دانشگاه‌های شهر اصفهان بوده است. نتایج حاصل از تحلیل داده‌های پژوهش نشان دادند که اثر مؤلفه‌های رنگی فضا رنگ CIELAB (L*، a* و b*) بر ترجیحات مصرف‌کنندگان که با پرسش‌نامه 25 احساس (در رابطه با انتخاب رنگ کالا) سنجیده شد، معنادار است (05/0p ≤). همچنین، اثر متغیرهای پرسش‌نامه‌های پژوهش در مورد احساسات و هیجانات مثبت برآمده از تعامل با کالا، متغیرهای تعریف شده S (میانگین احساسات و هیجانات مثبت افراد در تعامل با رنگ) و P (میانگین احساسات و هیجانات مثبت در تعامل با یک کالای کلی) بر میزان نمره ترجیحات افراد (میانگین عوامل اثرگذار بر ترجیحات مصرف‌کنندگان‌) معنادار است (05/0p ≤). بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، طراحی احساس‌گرای نشانه‌های رنگی بسته‌بندی بر روی ترجیحات مصرف‌کنندگان و عوامل موثر بر آن تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The psychological Impact of the Affective Design of Packaging Color Semiotics on Consumer Preferences

نویسندگان [English]

  • Masoud Alirezaei 1
  • Hossein Samavatyan 2
  • Forough Mahyar 3
1 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, P. O. Code: 8174673441, Isfahan, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, P. O. Code: 8174673441, Isfahan, Iran.
3 Department of Industrial design, Faculty of architecture and urban planning, Art university of Isfahan, P. O. Code: 8148633661, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

The present research aimed to determine the psychological impact of the effective design and color semiotics in packaging on consumer preferences and the factors influencing these preferences among Isfahan University students. The results of the data analysis showed that the effects of the color components of the CIELAB color space (L*, a*, and b*) on consumer preferences, as measured by a questionnaire assessing 25 emotions related to product color choice, are significant (p ≤ 0.05). Additionally, the effects of the variables from the first and second questionnaire categories on the positive feelings and emotions arising from interaction with the product—specifically, the defined variables S (average positive feelings and emotions of individuals interacting with color) and P (average positive feelings and emotions in interaction with a general product)—are significant with the score of people's preferences (the average of the factors affecting consumers' preferences) (p ≤ 0.05). Based on the findings of this research, the affective design of packaging color semiotics significantly influences consumer preference factors

کلیدواژه‌ها [English]

  • Affective Design
  • Semiotic
  • Color Semiotics
  • Consumer preferences
1. Oatley K, Johnson-Laird PN. Basic emotions in social relationships, reasoning, and psychological illnesses. Emot Rev. 2011;3(4):424-433. https://doi.org/10.1177/17540 73911 410738.
2. Khodadadeh Y, Tolooei N. Kansei engineering: a case study of an assistive device for elderly people. Honar-ha-ye Ziba. 2008;36(0):59-65 [In Persian].  
3. Pentus K, Mehine T, Kuusik A. Considering emotions in product package design through combining conjoint analysis with psycho physiological measurements. Procd Soc Behv. 2014;148:280-290. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07. 044.
4. Salvendy G, Karwowski W. Handbook of human factors and ergonomics. 5th ed.  Hoboken: Wiley; 2021.
5. Chang HC, Huang KL, Chen HY, Huang, CI. Evaluation of packaging form regarding consumers’ sentimental response to bottled beverage containers. Appl Syst Innov. 2018;1(2):16. https://doi.org/10.3390/asi1020016.
6. Triberti S, Chirico A, Rocca GL, Riva G. Developing emotional design: emotions as cognitive processes and their role in the design of interactive technologies. Front Psychol. 2017;8:1-5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01773.
7. Qu Z, An application of emotional factors to product design [Master’s thesis]. [Auburn]: University of Auburn; 2020. http://hdl.handle.net/10415/7398.
8. Costa M, Providência B,  Cunha J. (2013, September 4-6). Approach to emotional design of fashion accessories. In: Fernandes AA, Natal Jorge RM, Patricio L, Medeiors A, editors. 3rd international Conference on Integration of Design, Engineering and Management for innovation; 2013 September 4-6; Porto, Portugal. 2013.191-99.
9. Norman DA. The design of everyday things. 1th ed. Tehran: Varesh Book Publication; 2018. [In Persian].
10. Bagheri E. Applied concepts of emotional design. Journal of Fine Arts: Visual Arts. 2012;4(50):51-60. https://dorl.net/ dor/20.1001.1.22286039.1391.4.50.6.0 [In Persian].
11. Jabbari S, Mohammadzadeh M. An analysis and investigation of the role of emotional approach in designing farsi typeface. Journal of Fine Arts: Visual Arts. 2018;23(1):115-124. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2228 6039. 1397.23.1.11.8 [In Persian].
12. Beltagui A, Candi M, Riedel JCKH. Design in the experience economy: using emotional design for service innovation. In Swan KS, Zou S. (eds.), Approaches to product design, innovation, & branding in international marketing. Emerald Group Publishing Limited. 2012;111-135. https://doi.org/ 10.1108/S1474-7979 (2012)0000023009.
13. Mowen JC, Minor MS. Consumer behavior. 9th ed. Tehran: Publication of Mehraban book; 2021 [In Persian].
14. Presmeg N, Radford L, Roth WM, Kadunz G. Semiotics in mathematics education. 1th ed. Hamburg: Springer Cham. 2016. https://doi.org/10.1007/978-3-319-31370-2.
15. Chandler D. Basics of semiotics. 5th ed. Tehran: Surah Mehr; 2015 [In Persian].
16. Tajik MR. Semiotics: Theory & Method. Research Letter of Political Science. 2010;5(4),7-39 [In Persian].
17. Mohammadzadeh Darrodi M, Models of colour semiotics [PhD thesis]. [Leeds]: University of Leeds; 2012.
18. Caivano J L. Color and semiotics: A two-way street. Color Res Appl. 1998;6(23):390-401. https://doi.org/10.1002/ (SICI) 1520-6378(199812)23:6<390::AID-COL7>3.0.CO;2-%23.
19. Li Y, Yin H, Hui CX, Zhao Y, Zhu HQ. (2013). The Application of Color Symbol to Product Design. Appl Mech Mater. 2013;319:278-281. https://doi.org/10.4028/www. scientific.net/AMM.319.278.
20. Isik  A, Yasar MF. Effects of brand on consumer preferences: a study in turkmenistan. Eurasian J Bus Econ. 2015;8(16):139-150. https://doi.org/10.17015/ejbe.2015.016. 08.
21. Spielberger, C. Encyclopedia of applied psychology. 1th ed. Florida: Academic Press; 2004.
22. Hawkins DI,  Best RJ, Coney KA. Consumer behavior: building marketing strategy. 1th ed. Tehran: Sargol Publications; 2006 [In Persian].
23. Christiansen LB. Experimental methodology. 1th ed. Tehran: Roshd Publications; 2008. [In Persian].
24. Desmet PMA. Faces of product pleasure: 25 positive emotions in human-product interactions. Int J Des. 2012;6(2):1-29 https://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/11908148633661.