طراحی مدل مناسب تجاری‌سازی نتایج پژوهش نانومواد مهندسی‌شده

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، کدپستی: 1596965344.

2 استاد، گروه مدیریت و صنایع، ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، تهران، ایران، صندوق‌پستی: 15875-1774.

3 استادیار، گروه مدیریت، علوم و فناوری، دانشگاه صنعتی، امیرکبیر، تهران، ایران، صندوق‌پستی: 4413-15875.

10.30509/jscw.2024.167268.1187

چکیده

تجاری‌سازی نانومواد مهندسی‌شده در صنعت رنگ از جمله عوامل مؤثر بر تولید ارزش است و در دو دهه‌ی اخیر موجب حجم قابل‌ملاحظه‌ی سرمایه‌گذاری شرکت‌های چندملیتی در حوزه‌ی مواد پیشرفته شده است. اما شرکت‌هایی که در حوزه‌ی تجاری‌سازی مواد پیشرفته مخصوصا در صنایع رنگ فعالیت می‌کنند به‌دلیل چالش‌های مسیر تجاری‌سازی از آزمایشگاه‌ها به بازار غالباً کسب‌و‌کارهایی پرخطر هستند. وانگهی، زمان‌بندی طولانی تجاری‌سازی معمولاً تأثیری منفی بر سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی موارد پیشرفته دارد. نظر به اهمیت مسئله‌ی تجاری‌سازی، به‌ویژه تجاری‌سازی نانومواد مهندسی‌شده در صنعت رنگ و کاربردهای صنعتی فزاینده‌ی آن، پژوهش حاضر با به‌کارگیری روش کیفی و مصاحبه با اعضای هیات علمی، پژوهشگران و نخبگان حوزه رنگ به بررسی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی نانومواد مهندسی‌شده و چالش‌ها و راهبردهای سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌پردازد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که تجاری‌سازی نانومواد مهندسی‌شده در صنعت رنگ دارای مراحل توسعه‌ی طولانی‌مدت و چالش‌های متعدد در حوزه‌ی عدم‌قطعیت فناوری و عدم‌قطعیت بازار از جمله موقعیت بالادستی، نوآوری تکمیلی، نوآوری نامشهود و بازارهای متعدد است. همچنین، چهار راهبرد برای غلبه بر چالش‌های تجاری‌سازی نانومواد مهندسی‌شده از مرحله‌ی آزمایشگاهی تا ورود به بازار وجود دارد که عبارتند از شتابدهی، اولویت‌بندی بازارهای هدف، موقعیت راهبردی در زنجیره‌ی ارزش، و شراکت و اتحاد راهبردی. در کل، زمان طولانی فرآیند تجاری‌سازی، هزینه‌های بالای سرمایه و عدم‌قطعیت از جمله موانع سرمایه‌گذاری در نانومواد مهندسی‌شده و نوآوری‌های این حوزه هستند. با اتخاذ راهبردهای مناسب می‌توان عدم‌قطعیت فناوری و عدم‌قطعیت بازار را کاهش داد و فرآیند تجاری‌سازی نانومواد مهندسی‌شده را سرعت بخشید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a practical model for commercializing research results of engineered nanomaterials

نویسندگان [English]

  • Saeed Moghiseh 1
  • Manochehr Manteghi 2
  • َAmir Naser Akhvan 3
1 Faculty of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, P. O. Code: 1596965344, Tehran, Iran.
2 Faculty of Management, Malek Ashtar University, P. O. Box: 1774-15875, Tehran, Iran
3 Faculty of Management, Amirkabir University, P. O. Box: 15875-4413, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The commercialization of engineered nanomaterials is one of the key components influencing the production of value, and in the last two decades, it has generated a considerable amount of investment by multinational companies in the domain of advanced materials. Due to the challenges of the commercialization process from laboratories to the market, however, organizations that perform in the advanced materials are often high-risk companies. Also, a long commercialization process usually hurts investment in advanced materials. The research presented here deals with the challenges and investment strategies in the field by studying the factors impacting the commercialization of engineered nanomaterials. The findings indicate that the commercialization process of engineered nanomaterials has long-term development phases and multiple challenges, such as technological and market uncertainty, including upstream position, complementary innovation, unobservable innovation, and multiple markets. The long commercialization process, high cost of capital, and uncertainty are among the obstacles to investing in engineered nanomaterials and innovations. Adopting appropriate strategies can reduce technological and market uncertainty and accelerate the commercialization process of engineered nanomaterials.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Engineered nanomaterials
  • Coating industry
  • Commercialization
  • Technological uncertainty
  • Market uncertainty